Polve valus. Mis on menisk?

Ultraheliravi on tõhus meetod kiirendamaks vigastustest taastumist ning samuti omab see valuvaigistavat, lõõgastavat ja ka põletikuvastast toimet. Rääkisime ennist ülekoormusest. Suure tõenäosusega on päris paljud sellega tuttavad. Samas kui ülekoormus juba olemas, pole muud valikut, kui hakata seda ravima.

Kuidas põhjustele jälile jõuda ja põlvi ravida? Põlvevalude põhjuste kindlakstegemiseks on põhiline abivahend anamneesi võtmine ehk tuleb küsimusi esitades välja selgitada võimalikud valu ja probleemi põhjused.

Sellele järgnevad erinevad testid, mis peaksid andma kinnitust anamneesi käigus tekkinud teooriale. Valu põhjuseks võib olla mõni polve valus struktuuri otsene vigastus, lihaste tööga seotud probleemid, puusa- või hüppeliigese funktsioonist tulenev probleem või trauma polve valus on valu tingitud valedest treeningmeetoditest. Ravi planeerides tuleks esialgu kindlasti üle vaadata, kas esineb ka põlveliigese liikuvushäireid, kontrollida nii hüppeliigese, puusa ja alaselja kui ka põlveliigese siseste struktuuride funktsionaalsust.

Füsioterapeutiline ravi hõlmab sageli nii pehmekoeteraapiat, liigesmobilisatsioone, harjutusi kui ka kinesioteipimist. Kuidas teha vahet, kas valu võib olla tekkinud trauma tagajärjel või muul põhjusel?

Põlvevalu – põhjused, ennetamine, ravi

Tihti on võimalik füsioterapeudi suunavate küsimustega jõuda jälile esialgsele võimalikule valu tekke põhjusele. Kui tegemist on näiteks valuga, mis tekkis äkiliselt või kukkumise tagajärjel, võib eeldada, et valu põhjus on just see situatsioon. Kui trauma on olnud aga mõni kuu või aastaid tagasi, on ka seda võimalik teraapia käigus välja selgitada ja ravida. Sageli ei peagi trauma olema ainult põlvega seotud, valu põlves võib olla põhjustatud ka hüppeliigese väljaväänamisest või polve valus kukkumisest.

Oluline on üle vaadata ka jalanõud, mis võiksid olla treeninguks sobivad. Harrastajate jooksutreeningute puhul võiks eelistada pehmemat pinnast, ent see oleneb muidugi ka püstitatud eesmärkidest — kui eesmärk on joosta maratoni, tuleks siiski treenida polve valus asfaltkattega teel, kuna enamik maratone toimub just sellel pinnasel.

Jooksjale, kes treenib peamiselt selleks, et end lihtsalt vormis hoida, soovitaksin pigem metsaradu ja pehmemat maastikku, et põlvele langev koormus oleks minimaalne. Hetkel usutakse, et punasel tsoonil on teatav taastumisvõime, mistõttu tihtipeale sealseid rebendeid ei hakata ka koheselt parandama, vaid proovitakse enne konservatiivset ravi umbes kuud.

polve valus

Konservatiiivne ravi hõlmab füsioteraapiat manuaalteraapiat, harjutusi lihaste sümmeetria ja jõu parandamsieks, valu vähendavaid tehnikaid, biomehaanilisi korrektuure jms ning vajadusel kasutatakse ka ortoose — mis võimaldavad paremat liigestunnetust ning stabiilsust, erinevaid füüsikalisi ravimeetodeid magnetravi, ultraheli ravi, elektriravi jmsmille mõju teaduslikud allikad ei ole leidnud.

Sellisel juhul elimineerib ortopeediline kirurg rebendi artroskoopiliselt — tehakse paar pisikest sisselõiget ning kirurg näeb põlve sisse väikese kaameraga. Meniskeid on võimalik opereerida kahel peamisel viisil, kas parandamise näol rebenenud piirkond õmmeldakse kokku peaaegu nagu nahahaav või resektsiooniga ehk lõigatakse rebenenud tükk ära.

Mõlemal meetodil on omad eelised, kuid lähenemise aluseks on eelkõige patsiendi iseärasused, rebendi tüüp ning selle asukoht punases või valges tsoonis. Esmaselt kaalutakse patsiendi vanust, Kui operatiivne ravi on vajalik, siis reeglina üritatakse noorematel inimestel meniskeid parandada, et põlv oleks võimalikult originaali sarnane.

Seega nooremate patsientide puhul pooldatakse pigem meniski parandust kui resektsiooni, polve valus paranemispotentsiaal on kõrgem. Mida vanem inimene, seda tõenäolisem on, et rebendeid lõigatakse e tehakse resektsioon. Ühtlasi on kriteeriumiks patsiendi enda aktiivsustase.

Seega, kui patsient on aktiivne, polve valus võimaluse korral üritatakse meniskit parandada, kui rebendi asukoht seda võimaldab. Meniski parandamise ainukene ebameeldiv külg on aegalasem taastumine, kuna selleks, et õmblused saaksid paraneda, peab andma piirkonnale rohkem puhkust. Parim variant on külastada füsioterapeudi.

Füsioteraapia on hea viis keha taastamiseks ja tugevdamiseks, polve valus nii funktsioonid, kui ka liikuvuse. Üks võimalus on ka ultraheliraviks. Ultraheliravi on tõhus meetod kiirendamaks vigastustest taastumist ning samuti omab see valuvaigistavat, lõõgastavat ja ka põletikuvastast toimet. Lisaks sellele vähendab ultraheliravi liiges- ja lihaskontraktuuride tekkimise tõenäosust. Põlvevalu ennetamine Mängid korvpalli ning vigastad põlve.

Vigastatud põlvega peab mõneks ajaks mängust eemal olema. Tavaliselt ongi valu see, mis paneb meid mõtlema või üldse teadvustama, et asjad võivad ka teistsuguse suuna võtta. Kuna juhtuda võib midagi ettearvamatut näiteks spordis. Kuid vigastusi saab ennetada ning valu tõenäosust vähendada. mahli liigeste ravi

Põlvevigastused ja nende ravi

Põlveliigese tugevdamine — see ei mõjuta otseselt põlveliigest ega survesta seda, aga tugevdab seda ümbritsevaid lihaseid. Tugevad lihased toetavad põlve. See tugi võibki olla päästja. Kuna lihased aitavad leevendada liigeselt tulenevad survet ja koormust ning tänu sellele leevendab valu ja aitab olla inimesel aktiivsem. Kehakaal — ennist rääkisime ka, et liigne kehakaal on üks põlvevalu põhjustajatest.

  • Põlve valu | Üldkirurgia | Arsti nõuanded | Küsi nõu Eesti tipparstidelt! - politseiriik.ee
  • Inimeste meetod kuunarliidete raviks
  • Home Nr.
  • Põlvevigastused ja nende ravi – Ajakiri SPORT
  • Põlv valutab? Otsi abi! – Ajakiri SPORT
  • Uhise ravi arendamine
  • Suure tõenäosusega on päris paljud sellega tuttavad.

Põlvedele langeb liialt suur koormust ning seda mitte korra vaid pidevalt. Hoides ennast aktiivsena ning kehakaalu kontrolli all hoiad ka enda sidemed tervena ning sinu keha tänab sind!

polve valus

Hoia aktiivset eluviisi — meie elustiilid on muutunud järiest enam istuvaks ning liikumist on vähe. Mida teha. Sõidad bussiga tööle?

polve valus

Mine peatus varem maha ning polve valus. Mine tee õhtul jalutuskäik värskes õhus. Mine jaluta poodi… Hea viis endale päeva aktiivsust lisada on teha pisikesi tegevusi, mis pikas perfektiivis mängivad suurt rolli. Lisaks sellele, kui oled harrastussportlane ning jooksmine on välistatud vigastus või liigne kehakaalsiis kasuta alternatiive nagu ujumine ja jalgrattasõit. Need tegevused koormavad tunduvalt vähem põlvi. Tugevamad lihased on nagu tugi põlvele, mis aitab hoida seda stabiilsena.

Põlvede tugevdamiseks keskendu tuharalihastele, reie esimestele ja tagumistele lihastele reie nelipealihas ning reie kakspealihas ning süvalihastele.

Police Recruitment - How to answer a questions from the Competency and Values Framework

Mis on need harjutused, mida võiks teha? Toome välja viis harjutus, mida saad enda põlvede heaks teha. Pool kükid Täiskükid võivad avaldada meie põlvedele survet. Õnneks on tagavaraplaan olemas ehk pool kükid. See on hea viis tugevdamaks enda reielihaseid ning ka tuharat ilma, et lisaksid põlvedele ülemäärast pinget!

Polve valus harjutust sooritada? Võta polve valus laiune harkseis. Aseta enda käed puusadele või siis viige need ette. Suuna enda pilk ette ning lasku põlvist alla vaata pilti.

Seda tuleb tihti ette vabavõitlusaladel, kus esineb heiteid. Dislokatsioon ehk liigese nihestus võib toimuda suure jõu ja kiirusega lööktrauma tagajärjel nt hüppab rägbis keegi külje pealt suurel kiirusel põlvedesse.

Seda esineb harva, ent kuna vigastus võib kahjustada närve ja veresooni, on kirurgiline sekkumine probleemi parandamiseks enam kui tõenäoline.

polve valus

Ülekoormusvigastused Ülekoormusvigastuste põhjuseks on enamasti kas liigne koormus nt liiga suur treeningmahtebapiisav taastumine või vale tehnika. Igasugune kude võib kahjustuda pikaajalise ülekoormuse tagajärjel, kuid põlve puhul on nende tekkemehhanismid üsna kindlad.

Põlv valutab? Otsi abi!

Nn hüppaja põlv ehk põlvekedra kõõluse põletik esineb reeglina valuna põlve esiküljel, põlvekedra all. Nn jooksja põlv ehk patellafemoraalne valusündroom avaldub valuna põlvekedra kohal reie nelipealihase kõõlusel või isegi põlvekedra ümber. Polve valus on liigne jooksutrenn, aga ka nõrgad reielihased, puudulik lihashooldus, probleemid liigesvõide ehk sünoviaalvedelikuga.

Lisaks võib jooksja põlve puhul esineda ka patella kondromalaatsiat ehk põlvekedra kõhre pehmenemist. ITB ehk iliotibiaaltrakti sündroom. Puusast saab alguse sitke ja paks kude, mis suundub sääre välisküljele välja. Seda kudet nimetatakse iliotibiaaltraktiks.

Meniski vigastus – miks see tekib ja kuidas sellega toime tulla? (1/3)

Polve valus kord, kui jalg maapinnalt ära tõukab, liigub ITB põlve välisküljelt jalga stabiliseerides üle reieluu põnda. Taoline hõõrumine võib esile kutsuda põletikulise protsessi, mille tagajärjeks on nüri valu, mis põlve liigutades tugevneb, põhjuseks jällegi liigne treeningkoormus, treeningkoormuse liiga järsk tõus, valed spordijalanõud, liiga kõva pind jne. Kuidas vigastusi ennetada?

Põlve ülekoormusvigastusi on suhteliselt lihtne ennetada, vähemalt esmapilgul. Tundub ju lihtne?